Niin se vain on, että pienten lasten kanssa aikaa kirjoittamiselle ei vain ole. Mutta tarve sekä puutarhanhoidolle, että kirjoittamiselle on pysynyt.
Tänä keväänä, minulla on suuremmat kylvöt mitä ikinä aiemmin. Olen kasvattanut ruusupapua, samettiruusuja, orvokkia, avomaankurkkua ja krassia. Valitettavasti kaikki auringonkukat kuolivat jo varhain. Nyt, huhtikuun puolessavälissä taimet näyttävät onnellisilta sisällä. Ne eivät vielä aavista, mihin tuuleen ja tuiskuun ne Suomen kesässä tulevatkaan joutumaan. En kerro sitä niille vielä.
Ruusupapu lähti huimaan kasvuun.
Viime kesästä
Luin ensimmäisen blogikirjoitukseni viime keväältä. Laventelikasvatuksestani vain muutama taimi selvisi kesään saakka ja menestyivät kukkapenkissä sinkkisessä koolissa. Nyt odottelen mielenkiinnolla, nouseeko astiasta mitään, koska jätin sen kukkapenkkiin sellaisenaan. Auringonkukat kukkivat myöhään syksyllä ja ilostuttivat aina pakkasiin saakka. Lidlin lobeliaviljelmästä tuli pieni mutta värikäs kukkaruukku, joka sekin kukki melko myöhään. Tomaateista tuli hienoja. Annoin ne ystävälle, kun en itse saanut kasvihuonetta pihamaalle vielä tänäkään kesänä.
Laventelikylvös vaati kylmäkäsittelyn jääkaapissa. Noin kymmenestä taimesta muutama selviytyi kesän loppuun saakka. Sinkkiastia jäi talveksi kukkapenkkiin.
Syksy olikin puutarhurille onnellinen, sillä sain ennen ensilumia ison peräkärryllisen kiviä pihamaalle. Jätin ne sekä kasan piharemontista jäänyttä soraa odottamaan lumien sulamista. Syksyllä sain kaivaa myös uuden mummilan kukkapenkeistä valtavan määrän sipulikukkia ja muita kasveja, joiden selviämistä saan nyt kevään tullen odotella ja jännittää. Mikä onkaan parempaa, kun kulkea puutarhassa tarkastellen, mitä penkeistä päivittäin nousee. Toivotaan että jotain nousee, ettei talvi ole ollut yhtä ankara kuin viime vuonna.
Siispä ... Kohti kevättä !!


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti